Στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατέθεσαν σήμερα αιτήσεις ακύρωσης του φορολογικού νόμου 5073/2023, ο πρόεδρος της Ολομέλειας των 63 Δικηγορικών Συλλόγων Δημήτρης Βερβεσός και πρόεδροι και εκπρόσωποι ελευθέρων επαγγελματιών.
Όλοι ζητούν να ακυρωθεί ο τρόπος θεσμοθέτησης του τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες, οι οποίοι έχουν συνασπιστεί υπό την Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών – Επιστημόνων-Επαγγελματοβιοτεχνών – Εμπόρων. Παράλληλα, συγκέντρωση έξω από το Συμβούλιο της Επικρατείας πραγματοποίησαν οι δικηγόροι, καθώς επίσης, τα μέλη του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί (ΣΑΤΑ) και τα μέλη της Παναττικής Ομοσπονδίας Πωλητών Λαϊκών Αγορών (ΠΟΣΠΛΑ).
Ειδικότερα, στο ΣτΕ κατέθεσαν ομαδικές αιτήσεις ακύρωσης οι 63 Δικηγορικοί Σύλλογοι της Ελλάδος και 15 σωματεία, ενώσεις ελευθέρων επαγγελματιών, κλπ. Μετά την κατάθεση, αντιπροσωπεία υπό τον κ. Βερβεσό επισκέφθηκε την πρόεδρο του ΣτΕ Ευαγγελία Νίκα και ζήτησαν οι αιτήσεις ακύρωσης να εισαχθούν προς συζήτηση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Μετά την κατάθεση των αιτήσεων ακυρώσεως ο κ. Βερβεσός δήλωσε:
«Για μας είναι αγώνας αξιοπρέπειας και επιβίωσης. Αν κρίνουμε από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού Οικονομικών, η κυβέρνηση δεν έλαβε το μήνυμα των ευρωεκλογών, αλλά το ερμηνεύουν κατά το δοκούν.
Ο νόμος πρέπει να αποσυρθεί και να ξεκινήσει διάλογος, εξ αρχής, με τους φορείς των ελευθέρων επαγγελματιών και επιστημόνων. Θα συνεχίσουμε τον αγώνα και στα δικαστήρια και στην κοινωνία».
Στις αιτήσεις ακύρωσης που κατατέθηκαν στο ΣτΕ, μεταξύ των άλλων, υποστηρίζονται:
1. Η αντίθεση του τεκμηρίου, που θεσπίζουν οι διατάξεις των άρθρων 15 επ. του Ν. 5073/2023, στις συνταγματικές αρχές της ισότητας των πολιτών ενώπιον των δημόσιων βαρών, της αναλογικότητας και της παροχής πλήρους και αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, καθότι αντιμετωπίζει τους ελεύθερους επαγγελματίες ως μισθωτούς, ενώ πρόκειται περί διαφορετικών κατηγοριών φορολογουμένων, όπως, άλλωστε, και το ίδιο το ΣτΕ έχει κρίνει. Ταυτόχρονα, η αμφισβήτηση του τεκμηρίου, μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας υποβολής σε φορολογικό έλεγχο, καθιστά το τεκμήριο επί της ουσίας αμάχητο και αλλοιώνεται η έννοια, η λογική και η φύση του φορολογικού ελέγχου.
2. Η υπέρβαση των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 28Α παρ. 5 του Ν. 4172/2013 από την υπ’ αριθ. A.1055/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, η οποία ουσιαστικά επεκτείνει τον έλεγχο και σε προηγούμενα φορολογικά έτη και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα, πέραν της φορολογίας εισοδήματος.
3. Το τεκμήριο του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος, κατ’ άρθρο 28Α του Ν. 4172/2013, δεν είναι συνταγματικά ανεκτό, καθόσον δεν αφορά εξωτερικές ενδείξεις ή στοιχεία άμεσα συναρτώμενα με το τεκμαιρόμενο συμπέρασμα, όπως απαιτεί η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά βασίζεται στη σύγκριση με τον κατώτατο μισθό των απασχολουμένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι τελούν υπό διαφορετικές επαγγελματικές και εισοδηματικές συνθήκες σε σχέση με τους ασκούντες ατομική επιχείρηση.