web analytics

Τραγωδία στα Τέμπη: Απομάκρυναν χώματα χωρίς έγγραφη εντολή και σύμβαση – Τι αποκαλύπτει ο εργολάβος

Νέες αποκαλύψεις και έγγραφα ντοκουμέντα για όσα εξελίχθηκαν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη στον τόπο της τραγωδίας, έρχονται στο φως της δημοσιότητας.

Συγγενείς θυμάτων έκαναν λόγο από την αρχή για ένα μπάχαλο, για κινήσεις που έγιναν βιαστικά, χωρίς εισαγγελική απόφαση, με στόχο -όπως πιστεύουν κάποιοι- να συσκοτίσουν το τοπίο και να κάνουν τις συνθήκες της διερεύνησης ακόμα πιο δύσκολες. Στην εκπομπή Live News παρουσιάστηκαν δύο συμβάσεις που φέρουν ημερομηνίες σχεδόν τρεις μήνες μετά την τραγωδία, για την μεταφορά των συντριμμιών των δύο τρένων, η μία ύψους 58.14 ευρώ και η δεύτερη ύψους 55.762,80 ευρώ και αποτελούν μέρος της συνολικής χρηματοδότησης ύψους σχεδόν 650.000 ευρώ, που ενέκρινε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον υφυπουργό Γιάννη Τσακίρη να υπογράφει τη σχετική απόφαση.

Ωστόσο, στις δύο αυτές συμβάσεις ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και την ιδιωτική εταιρεία δεν αναφέρεται πουθενά η μεταφορά χωμάτων από την περιοχή του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Όπως προκύπτει από μαρτυρίες και σειρά καταθέσεων, οι εργασίες στα Τέμπη για τη μεταφορά χωμάτων και συντριμμιών ξεκίνησε λίγες ώρες μετά το δυστύχημα. Από την 1η Μαρτίου του 2023, λίγες ώρες μετά τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων τα συνεργεία της εταιρείας έπιασαν δουλειά.

«Με εντολή της Πυροσβεστικής καθαρίσαμε την έκταση»

«Πρόκειται για χώματα, πουρνάρια, δέντρα και άλλα υλικά, που βρίσκονταν αρχικά στο αριστερό τμήμα του ατυχήματος προς την πλευρά των Τεμπών, σε απόσταση 20 και άνω μέτρων από τα βαγόνια. Με εντολή της πυροσβεστικής καθαρίσαμε αυτή την έκταση, προκειμένου δημιουργηθούν ράμπες, ώστε να ανέβουν οι γερανοί στο οικόπεδο αυτό», ανέφερε ο εργολάβος.

O εργολάβος υποστηρίζει, ότι ο ίδιος και οι υπάλληλοι του συνεργείου του ενεργούσαν βάσει εντολών. Όπως αναφέρει, εκείνες τις ώρες δεν πήρε την παραμικρή πρωτοβουλία. «Για τη μεταφορά αυτή λάβαμε εντολή από τους πυροσβέστες, που ήταν στο σημείο (δεν γνωρίζω ούτε τα ονόματά τους, ούτε το βαθμό τους, παρά μόνο ότι επιχειρούσαν στο σημείο). Υποθέτω, ότι και οι πυροσβέστες έπαιρναν εντολή από κάποιον συντονιστή της όλης επιχείρησης, που δεν γνωρίζω ποιος μπορεί να ήταν. Για τα ανωτέρω υλικά που κρίθηκαν άχρηστα για την περαιτέρω έρευνα του συμβάντος, δεν είδα να συντάσσεται κάποια έκθεση».

Την 1η Μαρτίου του 2023 όταν ξεκίνησαν οι εργασίες για τον καθαρισμό της περιοχής, κάποια στιγμή σήμανε συναγερμός. «Την πρώτη μέρα, στις 1 Μαρτίου, κάναμε την αναγνώριση του χώρου, για να γίνει μία αρχική εκτίμηση της κατάστασης, ώστε να απομακρυνθεί το τροχαίο υλικό με ασφάλεια. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας ήρθε ο γερανός της εταιρείας μας και έγινε το πρώτο στήσιμο του γερανού, για να εκτιμηθεί πώς μπορούμε να υπερβούμε τις τεχνικές δυσκολίες. Τη δεύτερη μέρα, στις 2 Μαρτίου, είχε ξεκινήσει να επιχειρεί ο γερανός της εταιρείας μας, ο οποίος είχε στηθεί στην εθνική οδό δίπλα ακριβώς από τις γραμμές και επιχειρούσαμε στα συντρίμμια της εμπορικής. Ενώ επιχειρούσαμε, βρέθηκε η σορός, πιθανώς του μηχανοδηγού, οπότε και διακόψαμε τις εργασίες, μέχρι να μας δοθεί η άδεια να ξανά δουλέψουμε».

Για κινήσεις κατόπιν εντολών κάνει λόγο και ο χειριστής σκαπτικού μηχανήματος. «Ενεργούσαμε πάντα κατόπιν εντολών, δεν κάναμε ποτέ τίποτα μόνοι μας αυθαίρετα. Αμέσως μετά το ατύχημα, ακριβώς την επόμενη ημέρα, με ειδοποίησε ο ιδιοκτήτης της εταιρίας που ανέλαβε τις εργασίες, να πάω στο χώρο του ατυχήματος, προκειμένου να εκτελέσω εντολές από τους αρμόδιους που είχαν επιληφθεί του ατυχήματος», δήλωσε.

Μαζί με τα συντρίμμια των δύο τρένων, τα μηχανήματα σηκώνουν και απομακρύνουν από αυτή την περιοχή και τα χώματα που υπήρχαν. Αν εκείνες τις μέρες είχε γίνει δειγματοληψία από ειδικούς, σήμερα θα γνωρίζαμε ποια ήταν η καύσιμη ύλη που προκάλεσε τη φονική έκρηξη. «Δεν μπορώ να υπολογίσω πόσα κυβικά χώμα φορτώθηκε, ό, τι φορτώναμε στα φορτηγά, πήγαιναν στο Κουλούρι με τη συνοδεία Αστυνομίας. Ενεργούσαμε πάντα κατόπιν εντολών, δεν κάναμε ποτέ τίποτα μόνοι μας αυθαίρετα. Εγώ παρέμεινα εκεί 5-6 ημέρες, αν θυμάμαι καλά», ανέφερε ο χειριστής σκαπτικού μηχανήματος.

Τρεις μέρες μετά το δυστύχημα, ο εργολάβος ενημερώθηκε, ότι πρέπει να ακολουθεί τις οδηγίες αστυνομικών. «Την 3-3-2023, πρωινές ώρες, μας δόθηκε εντολή από την Αστυνομία, ότι οποιοδήποτε υλικό απομακρυνόταν από το σημείο, θα μεταφερόταν στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στο Κουλούρι με συνοδεία Αστυνομίας, διαδικασία που ακολουθούταν επί 24ώρου βάσεως. Στο Κουλούρι, με το που φθάναμε στο αμαξοστάσιο, βρισκόταν κάποιος με πολιτικά, που σημείωνε τους αριθμούς των αυτοκινήτων και μας υποδείκνυε το σημείο που θα ξεφορτώναμε. Μόλις λάβαμε την εντολή της Αστυνομίας, δεν μεταφέρθηκε πλέον κανένα άλλο υλικό στο οικόπεδό μας», δήλωσε ο εργολάβος.

Η κρίσιμη σύσκεψη για το μπάζωμα στα Τέμπη έγινε το βράδυ της 3ης Μαρτίου, όταν οι εργασίες βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη. Σε αυτή πήραν μέρος οι κ.κ. Αγοραστός, Τριαντόπουλος, Παπαγεωργίου, Ξιφαράς, Φαλάρας, Βλαχογιάννης, μαζί με στελέχη της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας. «Ένας πυροσβέστης μας είπε, να μεταφέρουμε τα χώματα», είπε ο εργολάβος στις Αρχές. Συγκεκριμένα, στην κατάθεσή του την έβδομη φορά που κλήθηκε από τον ανακριτή, ο εργολάβος είπε: «Οι πυροσβέστες είχαν προηγουμένως ερευνήσει τις λάσπες, κάτι το οποίο είδα με τα ίδια μου τα μάτια. Αφότου δηλαδή είχε ολοκληρωθεί η επιτόπια έρευνα των πυροσβεστών, λάβαμε εντολή να τα απομακρύνουμε και επί λέξει μας είπαν να τα πετάξουμε. Για τη μεταφορά αυτή λάβαμε εντολή από τους πυροσβέστες που ήταν στο σημείο. Υποθέτω, ότι και οι πυροσβέστες έπαιρναν εντολή από κάποιον συντονιστή της όλης επιχείρησης, που δεν γνωρίζω ποιος μπορεί να ήταν. Για τα ανωτέρω υλικά που κρίθηκαν άχρηστα, δεν είδα να συντάσσεται κάποια έκθεση».

Ερωτηθείς αν θυμάται ποιο ακριβώς ήταν το περιεχόμενο της εντολής, είπε: «Μας είπαν ότι δεν τα χρειάζονταν πλέον και επειδή έπρεπε να δημιουργηθεί μια πλατεία, για να έρθουν οι μεγάλες νταλίκες, που θα φόρτωναν τα βαγόνια, μας είπαν να τα απομακρύνουμε. Κανείς δεν μας σταμάτησε, ούτε μας ρώτησε για τον προορισμό του φορτίου. Δική μου πρωτοβουλία ήταν η μεταφορά στο ιδιόκτητο οικόπεδο, αλλά αφού πρώτα είχαμε λάβει εντολή να τα πετάξουμε. Δεν υπήρχε καμία ειδική συμφωνία και ούτε ξέραμε αρχικά από ποιον και αν θα πληρωθούμε, καθώς εμένα με ειδοποίησε συνάδελφος και η πληροφορία ήταν, ότι θα πληρωθούμε από κάποια από τις εταιρείες που διαχειρίζονται τους σιδηροδρόμους. Τελικά, μας κάλεσε 2-3 μήνες μετά το ατύχημα η Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Θεσσαλίας και υπογράψαμε τις συμβάσεις. Στις συμβάσεις δεν περιγράφονται οι εργασίες, ούτε η επίμαχη για την μεταφορά των χωμάτων. Η πρώτη (σύμβαση) αφορά τις εργατοώρες και η δεύτερη (σύμβαση) την ανακατασκευή του δρόμου. Δεν ενημέρωσα που βρίσκονταν τα υλικά, γιατί όσοι φορείς βρίσκονταν εκεί, είδαν και γνώριζαν. Πρώτη φορά ενημέρωσα μόνος μου, όταν με κάλεσε ο ανακριτής στις 19/1/2024».

«Πήγα αμέσως εκεί, 9:00 το πρωί ήμουν εκεί. Το έδαφος δεν ήταν ευσταθές, για να πατήσουν πάνω οι γερανοί, να μπορέσουν να δουλέψουν και να πάρουν τα πράγματα. Δεν μπορώ να υπολογίσω πόσα κυβικά χώμα φορτώθηκε. Αφού έφυγαν τα ογκώδη αντικείμενα (βαγόνια), έπρεπε να καθαριστεί ο χώρος από τα συντρίμμια», δήλωσε ο χειριστής σκαπτικού μηχανήματος. Το πιθανότερο είναι, ότι στις συμβάσεις δεν αναφέρονται οι εργασίες εκχωμάτωσης, καθώς ήταν παράνομες, αφού από το νόμο απαγορεύεται οποιαδήποτε παρέμβαση στο χώρο ατυχήματος πριν την πλήρη καταγραφή του.

Ο δικηγόρος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών, Στέλιος Σούρλας, μιλώντας στην εκπομπή Live News, είπε για τον εργολάβο. «Σε μία από τις καταθέσεις του αυτού του εργολάβου, προκύπτει ότι ενημερώθηκε από έναν άλλο εργολάβο, που είχε πάρα πολύ στενές σχέσεις με τον κ. Αγοραστό», ανέφερε ο κ. Σούρλας και πρόσθεσε, ότι υπάρχει ένα ακόμα παράδοξο κατά τον ίδιο. «Ένα μεγάλο μέρος της πίτας των 647.000 ευρώ το πήρε μια εταιρεία, η οποία συστάθηκε 7 Απριλίου του 2023, δηλαδή ένα μήνα και επτά ημέρες μετά το δυστύχημα».

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *