web analytics

Χριστουγεννιάτικος τζίρος 2025 – το ύψος που ανακοινώθηκε.

Σήμερα, τελευταία Κυριακή του χρόνου, τα εμπορικά καταστήματα σε ολόκληρη τη χώρα παραμένουν ανοικτά, προσφέροντας στους καταναλωτές μία ακόμη δυνατότητα αγορών πριν κλείσει το 2025.

Λίγες μόνο ημέρες απομένουν προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι προβλέψεις για τη φετινή εορταστική αγορά θα επαληθευθούν ή θα αναθεωρηθούν.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπολόγισε τον «χριστουγεννιάτικο τζίρο» του 2025 ανά κλάδο στην Ελλάδα και παρουσίασε αναλυτικά τα εξής:

Η φράση «χριστουγεννιάτικη αγορά» μπορεί να αφορά είτε το σύνολο των πωλήσεων λιανικής κατά την εορταστική περίοδο είτε τα ειδικά έσοδα από παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες αγορές και τις τουριστικές ροές. Τα διαθέσιμα στοιχεία των πωλήσεων των γιορτών αποτελούν εκτιμήσεις και συνήθως καλύπτουν τα στατιστικά του Δεκεμβρίου. Οι προβλέψεις για το 2025 δείχνουν σταθεροποίηση της καταναλωτικής δαπάνης με αναμενόμενη άνοδο 2,5%-5%, η οποία στηρίζεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις της χρονιάς.

Ο Δεκέμβριος αντιστοιχεί περίπου στο 6% του ετήσιου τζίρου του λιανικού εμπορίου. Ο «μέσος» μήνας αντιπροσωπεύει 8,3% (1/12), άρα ο Δεκέμβριος δεν είναι ο μεγαλύτερος μήνας σε σχετικό ποσοστό, ωστόσο είναι ο πιο ισχυρός σε κατηγορίες όπως τρόφιμα, δώρα, ένδυση, παιχνίδια και ηλεκτρονικά. Στα καύσιμα η κατανάλωση κατανέμεται πιο ομοιόμορφα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, ο Δεκέμβριος χαρακτηρίζεται από υψηλή συναλλακτική κίνηση και ρευστότητα, χωρίς ωστόσο να καταγράφει τη μέγιστη μηνιαία αξία του έτους, την οποία κατέχουν οι τρεις καλοκαιρινοί μήνες με ποσοστό άνω του 9% και περίπου 6,5 δις ευρώ ο καθένας.

Ειδικότερα, ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο τον Δεκέμβριο 2024 διαμορφώθηκε στα 4,3 δις ευρώ και αφορά, όπως πάντα, την εγχώρια κατανάλωση σε τρόφιμα, καύσιμα, αυτοκίνητα, ένδυση, ηλεκτρικά κ.ά. Το χονδρικό εμπόριο τον ίδιο μήνα έφτασε τα 13 δις ευρώ και περιλαμβάνει, πέρα από τη διανομή προϊόντων, βιομηχανικών αγαθών και πρώτων υλών, και εξαγωγές αξίας 4,1 δις ευρώ. Τα τρόφιμα και ποτά απορροφούν πάνω από το 1/3 της εορταστικής δαπάνης για τραπέζια και δώρα. Τα ακριβά δώρα, όπως κοσμήματα, ανεβάζουν τον μέσο όρο των αγορών, ενώ η ένδυση και υπόδηση παραμένουν βασική προτίμηση με στοχευμένες αγορές.

Οι ΜμΕ συγκεντρώνουν σημαντικό μερίδιο του τζίρου σε κλάδους όπως τα δώρα, καλλυντικά και βιβλία. Το 60% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ξοδέψει φέτος περίπου το ίδιο ποσό με πέρυσι, ενώ το 13% προβλέπει μεγαλύτερες δαπάνες για την εορταστική περίοδο 2025. Η ακρίβεια και οι υψηλές τιμές στα τρόφιμα επηρεάζουν σχεδόν το σύνολο των αγορών ενόψει Χριστουγέννων. Διεθνώς, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μέτρια αύξηση των εορταστικών πωλήσεων 3,7%-4,2% για τον Δεκέμβριο 2025.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου τον περυσινό Δεκέμβριο διαμορφώθηκε στα 4,3 δις ευρώ για εταιρείες με υποχρέωση διπλογραφικών βιβλίων, καταγράφοντας αύξηση 5,5%-5,8% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2023. Για τις επιχειρήσεις εκτός των κλάδων οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, ο τζίρος τον Δεκέμβριο 2024 κυμάνθηκε περίπου στα 1,39 δις ευρώ. Ο τζίρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου τον ίδιο μήνα έφτασε περίπου τα 1,42 δις ευρώ, ενώ χωρίς οχήματα-τρόφιμα-καύσιμα ήταν περίπου 0,65 δις ευρώ.

Μια εκτίμηση για τον «χριστουγεννιάτικο τζίρο» του 2025 ανά κλάδο στην Ελλάδα, τοποθετεί το συνολικό ύψος του κοντά στα 4,5 δις ευρώ. Μια «προσεγγιστική» ανάλυση σε 10 κλάδους δείχνει πως και φέτος τα περισσότερα θα δαπανηθούν στα τρόφιμα και ποτά, με μερίδιο 34% (περίπου 1,53 δις ευρώ). Ακολουθεί η ένδυση με μερίδιο 14% (περίπου 620 εκατ. ευρώ) και η υπόδηση με 7% (περίπου 310 εκατ. ευρώ). Τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη καταλαμβάνουν 15% (περίπου 670 εκατ. ευρώ), τα παιχνίδια 6% (περίπου 270 εκατ. ευρώ), τα καλλυντικά 5% (περίπου 230 εκατ. ευρώ), ο οικιακός εξοπλισμός 6% (περίπου 270 εκατ. ευρώ), τα βιβλία και πολιτιστικά είδη 3% (περίπου 140 εκατ. ευρώ), κοσμήματα και ρολόγια 4% (περίπου 180 εκατ. ευρώ) και τέλος τα υπόλοιπα, εποχικά δώρα και είδη διακόσμησης 6% (περίπου 260 εκατ. ευρώ).

Από την πλευρά του, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Νίκος Κογιουμτσής περιέγραψε μια, σχετικά, υποτονική εικόνα της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο, αποδίδοντας το φαινόμενο κυρίως στη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Όπως εξήγησε, παρότι το δώρο Χριστουγέννων στους ιδιωτικούς υπαλλήλους έδωσε μια μικρή ώθηση, τα δώρα φέτος είναι χαμηλότερης αξίας, με εντονότερες προσδοκίες για την εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Τόνισε πως το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων κατευθύνεται σε πάγιες υποχρεώσεις και όχι στην κατανάλωση, καλώντας παράλληλα το καταναλωτικό κοινό να στηρίξει τα συνοικιακά καταστήματα, τα οποία χαρακτήρισε «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας και της απασχόλησης.

Καθώς οι γιορτές ολοκληρώνονται, το ενδιαφέρον της αγοράς έχει ήδη στραφεί στην επόμενη ευκαιρία για αυξημένες πωλήσεις.

Οι χειμερινές εκπτώσεις του 2026 θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, προσφέροντας ευκαιρίες αγορών σε ένδυση, υπόδηση, ηλεκτρονικά και άλλα είδη.

Όπως επισημαίνεται από τους εμπορικούς συλλόγους, η συμμετοχή των επιχειρήσεων είναι προαιρετική· όσοι συμμετέχουν, όμως, οφείλουν να τηρούν αυστηρά τους κανόνες διαφάνειας, αναγράφοντας σαφώς την αρχική και τη μειωμένη τιμή, ώστε οι καταναλωτές να αξιολογούν το πραγματικό όφελος.

Έτσι, με τα καταστήματα να παραμένουν ανοικτά την τελευταία Κυριακή του χρόνου, την αγορά να αποτιμά τον εορταστικό της απολογισμό και τις εκπτώσεις προ των πυλών, το εμπόριο περνά από τη γιορτινή κορύφωση στη χειμερινή «μάχη» των τιμών, ελπίζοντας σε νέα τόνωση της κατανάλωσης το πρώτο δίμηνο του νέου έτους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *