Η αγορά πλέον «τρέχει» σε χριστουγεννιάτικους ρυθμούς· από τα μέσα της εβδομάδας ισχύει το εορταστικό ωράριο, με τα να σηκώνουν ρολά και τις τρεις Κυριακές πριν την Πρωτοχρονιά, προσφέροντας επιπλέον μέρες και ώρες ώστε οι καταναλωτές να ολοκληρώσουν τα ψώνια τους.
Σήμερα, Κυριακή 14 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, τα εμπορικά καταστήματα θα λειτουργούν περίπου 11:00-16:00. Ωστόσο, πολυκαταστήματα ή αλυσίδες ενδέχεται να μείνουν ανοικτά μέχρι τις 20:00.
Οι έμποροι ελπίζουν ότι το διευρυμένο ωράριο θα λειτουργήσει ανάσα για τον τζίρο της περιόδου, η οποία φέτος συνοδεύεται από μια πρώτη, διστακτική στροφή του κλίματος. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, η ψυχολογία δείχνει να αλλάζει, έστω και δειλά.
Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας, διακρίνουμε τα πρώτα διστακτικά δείγματα ανάκαμψης της αισιοδοξίας και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση».
Η έρευνα καταγράφει ότι φέτος περισσότεροι καταναλωτές εκτιμούν πως η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί τους επόμενους μήνες, ενώ το ποσοστό όσων σκοπεύουν να περικόψουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα μειώνεται αισθητά σε σύγκριση με πέρυσι. Αντιθέτως, εκτινάσσεται – από 4% σε 13% – το μερίδιο όσων προγραμματίζουν να ξοδέψουν περισσότερα, με τη νεότερη γενιά να ηγείται της τάσης.
Παρά τη βελτιωμένη διάθεση, η εμπιστοσύνη παραμένει ο βασικός «πονοκέφαλος» της αγοράς. «Οι καταναλωτές αναζητούν διαφάνεια και ξεκάθαρες πρακτικές. Θέλουν να γνωρίζουν τι αγοράζουν, πώς παράγεται και αν η τιμή είναι πραγματικά αυτή που πρέπει», υπογραμμίζει ο κ. Μαύρος, σημειώνοντας ότι τέτοιες συμπεριφορές εντείνονται ιδιαίτερα σε περιόδους προσφορών.
Αναλυτικότερα, ο κ. Μαύρος δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας των νοικοκυριών, η φετινή έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025 καταγράφει τα πρώτα διστακτικά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας, υποχώρησης των ανησυχιών και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση.
Το αυξημένο κόστος ζωής και τα προσωπικά οικονομικά εξακολουθούν να μας απασχολούν έντονα (64% και 56%, αντίστοιχα). Ωστόσο, για πρώτη φορά φέτος, το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί τους επόμενους δώδεκα μήνες (27%, από 22% πέρυσι) ξεπερνά εκείνους που πιστεύουν ότι θα επιδεινωθεί (25%, από 29%).
Η μεταβολή αυτή αποτυπώνεται, έστω αμυδρά, και στη διάθεση των καταναλωτών να ξοδέψουν κατά την εορταστική περίοδο. Ενώ πέρυσι πάνω από ένας στους τρεις (36%) δήλωνε ότι θα μειώσει τα έξοδα, φέτος το ποσοστό πέφτει κάτω από το 25%. Αντιθέτως, το 13%, από μόλις 4% πέρυσι, σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα, ποσοστό που εκτοξεύεται στο 26% μεταξύ των 18-29 ετών. Τα φετινά Χριστούγεννα, οι Έλληνες προτιμούν να ξοδέψουν κυρίως σε τρόφιμα και ποτά (61%) και σε ρούχα-αξεσουάρ (58%), ενώ χαμηλότερη προτεραιότητα (35%) δίνουν σε εμπειρίες, όπως εστίαση, συναυλίες, αλλά και σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς. Πάνω από τους μισούς (53%), ιδίως οι μεγαλύτερες ηλικίες, θα περάσουν τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους, ενώ το 41% θα προμηθευτεί δώρα για αγαπημένα πρόσωπα.
Για να εδραιωθεί και να ενισχυθεί αυτή η συγκρατημένη αισιοδοξία, και για να επιστρέψει η αγορά σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις οφείλουν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη. Η ανάγκη αυτή διατρέχει όλα τα ευρήματα της έρευνας. Οι καταναλωτές ζητούν πληροφορίες για την προέλευση, τις συνθήκες παραγωγής και τις πρώτες ή βοηθητικές ύλες των προϊόντων. Ένα μειοψηφικό, αθροιστικά όμως σημαντικό, ποσοστό δηλώνει ότι επιλέγει προϊόντα με βάση αξίες της επιχείρησης, βιώσιμο ή ηθικό τρόπο παραγωγής και βιώσιμη συσκευασία, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα θα άλλαζε μάρκα αν αυτή δεν ευθυγραμμίζεται πλέον με τις αξίες του. Ιδιαίτερα η Gen Z είναι ευαισθητοποιημένη και δίνει βαρύτητα στην ταύτιση αξιών μάρκας και προσωπικού κώδικα. Παράλληλα, οκτώ στους δέκα (79%) αντιλαμβάνονται το shrinkflation, δηλαδή τη διάθεση μικρότερης συσκευασίας στην ίδια ή υψηλότερη τιμή χωρίς σαφή ενημέρωση. Οι καταναλωτές δείχνουν, επίσης, περιορισμένη εμπιστοσύνη σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που διαχειρίζονται ευαίσθητα οικονομικά δεδομένα. Τέλος, σε περιόδους όπως Black Friday και Cyber Monday, το 45% εμφανίζεται επιφυλακτικό για το αν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές.
Οι επιχειρήσεις, λοιπόν, καλούνται να θέσουν την εμπιστοσύνη στο επίκεντρο της στρατηγικής τους. Χτίζεται με συνέπεια, διαφάνεια και γνήσιο σεβασμό στον πελάτη· με υπεύθυνες πρακτικές τιμολόγησης, ειλικρινή επικοινωνία και υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση. Χτίζεται, επίσης, μέσα από επενδύσεις σε τεχνολογία και ασφάλεια δεδομένων και ενισχύεται από τη διαρκή παροχή αξίας – οικονομικής, λειτουργικής και συναισθηματικής.
Εορταστικό ωράριο
Αθήνα και Πειραιάς
Καθημερινές: 09:00-21:00
Σάββατα: 09:00-16:00
Κυριακές 14, 21, 28 Δεκεμβρίου: 11:00-18:00
24 & 31 Δεκεμβρίου: 09:00-18:00
Θεσσαλονίκη
Καθημερινές: 10:00-21:00
Σάββατα: 10:00-18:00
Κυριακές: 11:00-18:00
Παραμονές: 10:00-18:00
Το ωράριο είναι προτεινόμενο και προαιρετικό· κάθε επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει εντός του νόμιμου πλαισίου (καθημερινές έως 21:00, Κυριακές 11:00-20:00).
Στις 25, 26 Δεκεμβρίου και την 1η Ιανουαρίου τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά.
