Τι σηματοδοτεί για την Ελλάδα η προοπτική ενός δεύτερου FSRU, μετά το πλωτό τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης, και υπό ποιες προϋποθέσεις, ανέπτυξε ο Δημήτρης Κοπελούζος σε δημοσιογραφικό γεύμα που παρέθεσε χθες στη Μεγάλη Βρεταννία. Ο Πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου σκιαγράφησε ένα περιβάλλον εντελώς διαφορετικό από αυτό των αρχών της δεκαετίας, όταν ελήφθη η επενδυτική απόφαση για το πρώτο έργο.
Όπως ανέφερε, εκείνη την περίοδο υπήρχαν κοινοτικές επιδοτήσεις για υποδομές φυσικού αερίου και οι ευρωπαϊκές τράπεζες χρηματοδοτούσαν έργα ορυκτών καυσίμων, ενώ δεν είχε προηγηθεί η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που εκτίναξε το κόστος ναυπήγησης πλοίων LNG. Σήμερα, το τοπίο είναι άνευ επιδοτήσεων, με έντονο ανταγωνισμό από Πολωνία, Λιθουανία, Κροατία αλλά και Τουρκία, και με αυξημένο κόστος κεφαλαίου.
Ο κ. Κοπελούζος ξεκαθάρισε ότι η αγορά μπορεί να υποστηρίξει έναν ακόμη FSRU στην Ελλάδα, εκτίμηση που βασίζεται στις προβλέψεις για τη ζήτηση φυσικού αερίου στον Κάθετο Διάδρομο έως το 2030 – με προβλεπόμενη άνοδο στα 68 bcm. Το 2024, η συνολική κατανάλωση των χωρών της διαδρομής ανήλθε σε 51 bcm, εκ των οποίων τα 17 bcm προέρχονταν από τη Ρωσία. Αφαιρώντας το ρωσικό αέριο, προκύπτει πρόσθετη ζήτηση περίπου 30 bcm, από την οποία η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει περίπου το 25%, δηλαδή 6-7 bcm, όση ακριβώς είναι η δυναμικότητα ενός νέου FSRU.
Ο Πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου ανέλυσε τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση του project στο Θρακικό Πέλαγος, με προϋπολογισμό 650 εκατ. ευρώ – έναντι 490 εκατ. ευρώ που κόστισε το FSRU Αλεξανδρούπολης, εκ των οποίων τα 225 εκατ. καλύφθηκαν από κοινοτική επιδότηση. Ένα βασικό ζητούμενο για την επένδυση είναι η εξασφάλιση συμβολαίων μεγαλύτερης διάρκειας από τους χρήστες της υποδομής, της τάξης των 15-20 ετών. Οι πελάτες θα κληθούν να αποδεχθούν υψηλότερες ταρίφες σε σχέση με το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ενώ θα απαιτηθούν και αυξημένες εγγυήσεις, σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας στις αγορές. Αυτό το επιχειρηματικό πλαίσιο διαμορφώνει συνθήκες χαμηλότερης απόδοσης για την επένδυση – κάτι που οι μέτοχοι θα πρέπει να αποδεχτούν.
Παρά τις προκλήσεις, ο κ. Κοπελούζος εκτίμησε ότι το project της Gastrade στο Θρακικό Πέλαγος παρουσιάζεται σήμερα ως το πιο ώριμο. Αυτό οφείλεται στην εμπειρία που έχει αποκομίσει η εταιρεία από τη λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης. Η Gastrade διαθέτει την τεχνογνωσία, την εμπειρία, την πρόσβαση στην αγορά και τη μετοχική βάση – άλλωστε, το πρώτο FSRU ήταν ιδέα του ίδιου του κ. Δημήτρη Κοπελούζου, που ξεκίνησε πριν από περίπου 15 χρόνια.
Η τελική επενδυτική απόφαση για το δεύτερο FSRU στη Θράκη, όπως διευκρίνισε ο ίδιος ο πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, αναμένεται να ληφθεί εντός του 2026, σε μια συγκυρία κατά την οποία οι ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αγορά LNG αναμένεται να επηρεαστούν και από την αυξημένη προσφορά.
