web analytics

Η επίδραση της αναστολής λειτουργίας της Jetoil στην αγορά

Σε περίπου 130 υπολογίζονται τα πρατήρια που επηρεάζονται πανελλαδικά από την – προσωρινή, σύμφωνα με την εταιρεία – αναστολή λειτουργίας της «Jetoil», εκ των οποίων τα περισσότερα (γύρω στα 110) εντοπίζονται στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Τις ανωτέρω εκτιμήσεις διατυπώνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Θέμης Κιουρτζής, υπογραμμίζοντας ότι η αγορά δέχεται σοκ, αφού δεν προηγήθηκε καμία ειδοποίηση και οι πρατηριούχοι «ξύπνησαν το πρωί και ενημερώθηκαν ότι δεν θα γίνει ανεφοδιασμός».

Από την κατάσταση δεν επηρεάζονται, όμως, μόνο τα πρατήρια που έφεραν το εμπορικό σήμα της Jetoil. Όπως επισημαίνει ο κ. Κιουρτζής, επειδή η εταιρεία διέθετε μεγάλες εγκαταστάσεις δεξαμενισμού για την αποθήκευση πετρελαιοειδών στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον άλλες τρεις εταιρείες μίσθωναν δεξαμενές για τα καύσιμά τους και τώρα καλούνται να ανεφοδιάζονται από πιο απομακρυσμένες περιοχές, γεγονός που συνεπάγεται επιβάρυνση σε χρόνο και χρήμα.

«Τα συνεργαζόμενα πρατήρια θα διανύσουν αρχικά κάποιες δύσκολες ημέρες μέχρι να αλλάξουν εμπορικό σήμα, καθώς θα πρέπει να ολοκληρώσουν τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις, ενώ προβλέπεται και η δέουσα επιμέλεια. Η συνολική διαδικασία συνήθως διαρκεί περίπου τρεις ημέρες, για να μεταβεί κανείς στη διάδοχη κατάσταση. Τις προσεχείς ημέρες, οι πρατηριούχοι θα χρειαστεί να σκεπάσουν το εμπορικό σήμα της Jetoil, π.χ. με κάποια κουκούλα, όμως όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να λειτουργούν και έτσι (με σκεπασμένο σήμα) τα πρατήριά τους. Υπάρχουν, παράλληλα, θέματα ανοιχτών πληρωμών. Στο θετικό σενάριο, ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου έχει ήδη προμηθευτεί καύσιμο, για το οποίο δεν πρόλαβε να εξοφλήσει, ενώ στο αρνητικό σενάριο έχει προπληρώσει για το καύσιμο και τώρα δεν μπορεί ούτε τα λεφτά του να ανακτήσει, ούτε τις δεξαμενές του να γεμίσει», σημειώνει ο κ. Κιουρτζής.

«Η κατάσταση επηρεάζει ακόμη πιο άμεσα από ό,τι υπολογίζαμε αρχικά και δεν αφορά μόνο τα πρατήρια της “Jetoil”, αλλά και εκείνα των “Shell”, “Coral”, “Avin” και “Ελίν”», επισημαίνει, από την πλευρά του, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ) Χρήστος Σταυράκης, υπενθυμίζοντας ότι η εγκατάσταση της Jetoil στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια στον τομέα των καυσίμων.

«Από τις εγκαταστάσεις της Jetoil διέρχονται οι αγωγοί άλλων εταιρειών, όπως της “Shell”, η οποία διατηρεί εκεί, στο Καλοχώρι, και το αγκυροβόλιο των πλοίων που μεταφέρουν καύσιμο. Συνεπώς, για την τροφοδοσία των πρατηρίων “Shell” και “Coral” της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας πλέον χρησιμοποιούνται οι εγκαταστάσεις στη Νέα Καρβάλη, κάτι που επιφέρει αυξημένο χρόνο και κόστος μεταφοράς, ενώ για την Ήπειρο και τη Νότια Ελλάδα αξιοποιείται η Κόρινθος. Ωστόσο, δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει αυτό χωρίς προβλήματα, καθώς στην περίπτωση της Καρβάλης πρόκειται για μια πολύ μικρή εγκατάσταση, που θα κληθεί να εξυπηρετήσει έναν τεράστιο όγκο φορτίου», εξηγεί ο κ. Σταυράκης, σύμφωνα με τον οποίο τα πρατήρια με το σήμα της Jetoil στη Θεσσαλονίκη ανέρχονται σε 19, όμως επηρεάζονται περισσότερα, όχι μόνο επειδή η κατάσταση αγγίζει – όπως προαναφέρθηκε – και άλλες εταιρείες, αλλά και διότι πολλά δεν έφεραν μεν το εμπορικό σήμα της Jetoil, προμηθεύονταν όμως καύσιμα από αυτή.

Με ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η εταιρεία «Cetracore-JetOil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών» ενημερώνει ότι προέβη σε προσωρινή αναστολή της λειτουργίας της, σε συνέχεια του παγώματος των περιουσιακών της στοιχείων με εντολή της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες (σ.σ. ενέργεια που συνδέεται με την εφαρμογή των διεθνών κυρώσεων που έχουν επιβληθεί κατά της Ρωσίας, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία).

Στην ανακοίνωση τονίζεται πως «η προσωρινή αναστολή λειτουργίας επιβλήθηκε «λόγω της προσθήκης του κ. Murtaza Ali Lakhani (πραγματικού δικαιούχου της Cetracore Jetoil) στην απόφαση 2025/2594 του Συμβουλίου της ΕΕ, με την οποία επιβάλλονται οικονομικές κυρώσεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα/οντότητες (…) Η αναστολή λειτουργίας είναι προσωρινή. Η εταιρεία βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους δικηγόρους της, καθώς και με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, ώστε να επιτραπεί άμεσα η επαναλειτουργία της και να καθοριστεί το ακριβές πλαίσιο αυτής. Ως συνέπεια της προσωρινής αναστολής λειτουργίας, παραδόσεις και άλλες υπηρεσίες στο πλαίσιο καταρτισμένων συμφωνιών δύνανται να ανασταλούν προσωρινά ή να καθυστερήσουν. Δε θα προβούμε στην κατάρτιση νέων συμφωνιών ή στην επαναδιαπραγμάτευση των υπαρχουσών συμφωνιών».

Υπενθυμίζεται ότι η Jetoil ιδρύθηκε το 1968 από την οικογένεια Μαμιδάκη στην Κρήτη και στο απόγειό της διέθετε εκατοντάδες πρατήρια σε όλη την Ελλάδα, αλλά και παρουσία σε Αλβανία, Βουλγαρία, Σερβία και Κόσοβο. Το καλοκαίρι του 2016 ωστόσο, η εταιρεία κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, επικαλούμενη πρόβλημα ρευστότητας. Οι υποχρεώσεις της προς τους πιστωτές της και το Δημόσιο έφθαναν στο τέλος του 2015 τα 314 εκατ. ευρώ (από αυτά 173 εκατ. σε τράπεζες και 78 σε προμηθευτές) και τα ταμειακά διαθέσιμα σε περίπου 600.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις της από πελάτες κλπ. ανέρχονταν σε 174 εκατ.

Η εταιρεία κατείχε τότε μερίδιο 9% στην εσωτερική αγορά, με δίκτυο 600 πρατηρίων. Μόλις λίγες ημέρες μετά την κατάθεση της αίτησης πτώχευσης, ο ιδρυτής της, Κυριάκος Μαμιδάκης, 84 ετών, απεβίωσε, με τον θάνατό του να αποδίδεται επισήμως σε αυτοκτονία.

Το επόμενο «επεισόδιο» στην πορεία της εταιρείας ήταν η μεταβίβαση των βασικών περιουσιακών της στοιχείων, στο πλαίσιο σχεδίου εξυγίανσης, στην Cetracore Energy, με έδρα τη Βιέννη και χρηματοδότη την Credit Bank της Μόσχας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *