web analytics

Φρουροί της Επανάστασης: Κανείς δεν περνά από το Στενό του Ορμούζ χωρίς να το ζητήσει πρώτα

Το επίλεκτο σώμα του ιρανικού στρατού, γνωστό ως Φρουροί της Επανάστασης, εξέδωσε σήμερα προειδοποίηση προς τα πλοία που πλέουν στο Στενό του Ορμούζ να μην επιχειρήσουν τη διέλευσή τους χωρίς να έχουν λάβει προηγουμένως την απαιτούμενη άδεια, απειλώντας παράλληλα με «κατάλληλα μέτρα» όσα δεν υπακούσουν σε αυτή την οδηγία.

Η τύχη του Στενού του Ορμούζ, μιας θαλάσσιας οδού κρίσιμης στρατηγικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο την οποία το Ιράν έχει αποκλείσει από την έναρξη των εχθροπραξιών στις 28 Φεβρουαρίου, συνιστά ένα δύσκολο σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.

Η ιρανική πλευρά μελετά το ενδεχόμενο να επιβάλλει «τελή» για τη διέλευση από το Στενό, πρακτική που δεν εφαρμοζόταν προπολεμικά, ενώ οι ΗΠΑ εκφράζουν την αντίθεσή τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «διεθνή θαλάσσια οδό», παρότι τα ύδατα του στενού βρέχονται από τις ακτές του Ιράν και του Ομάν.

«Η μοναδική εγκεκριμένη διαδρομή για τη διέλευση από το Στενό του Ορμούζ είναι εκείνη που έχει ανακοινώσει η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», δήλωσαν οι Φρουροί της Επανάστασης. Κάθε διέλευση χωρίς την έγκριση του Ιράν κρίνεται «απαράδεκτη και επικίνδυνη» και θα αντιμετωπιστεί με «τα κατάλληλα μέτρα», επισήμαναν σε σχετική ανακοίνωση, μέσω της οποίας καταδίκασαν «την ανακοίνωση από ορισμένες αρχές μιας νέας θαλάσσιας διαδρομής».

Το Ορμούζ αποτελεί μια στενή ναυτική δίοδο, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, που χωρίζει το Ιράν από το Ομάν. Το Ιράν επιτρέπει διελεύσεις μόνο μέσω ενός διαδρόμου που ακολουθεί το μήκος των δικών του ακτών.

Το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν Τεχεράνη και Ουάσινγκτον για τη λήξη των εχθροπραξιών προβλέπει τη διέλευση των εμπορικών πλοίων από το Στενό του Ορμούζ χωρίς την καταβολή τελών «αποκλειστικά για 60 ημέρες». Το κείμενο διευκρινίζει επίσης ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν θα λάβει μέτρα, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της, για να διασφαλίσει την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων».

Την Τρίτη, το Ιράν και το Ομάν γνωστοποίησαν ότι θα εξετάσουν το «ποσό» που θα μπορούσε να επιβληθεί για τις υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διαχείριση του Στενού.

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ο οποίος πραγματοποιεί περιοδεία στην περιοχή του Κόλπου, δήλωσε την Τρίτη ότι η Ουάσινγκτον δεν πρόκειται να αποδεχθεί την επιβολή διοδίων ή τελών στο Στενό του Ορμούζ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *