Η Τεχεράνη δεν προτίθεται να επιτρέψει στην Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας (IAEA / ΔΟΑΕ) να διενεργήσει επιθεώρηση στις πυρηνικές εγκαταστάσεις που υπέστησαν βομβαρδισμό από το Ισραήλ και τις Ηνωμένες Πολιτείες, γνωστοποίησε το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών.
Μετά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ στην Ελβετία, ο αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς ισχυρίστηκε ότι οι Ιρανοί «συμφώνησαν να απευθύνουν πρόσκληση στους επιθεωρητές» της IAEA, χαρακτηρίζοντας το γεγονός ως «ένα σημαντικό βήμα προς την οριστική αποπυρηνικοποίηση, δηλαδή τον πλήρη τερματισμό του προγράμματος πυρηνικού εξοπλισμού του Ιράν».
Ωστόσο η ιρανική πρωτεύουσα διέψευσε ότι έχει προσκαλέσει τους επιθεωρητές της IAEA στις κύριες εγκαταστάσεις του πυρηνικού της προγράμματος.
«Δεν είχαμε συνάντηση με τον γενικό διευθυντή της IAEA» Ραφάελ Γκρόσι, τόνισε ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών Εσμαΐλ Μπαγαΐ.
«Ούτε προβλέπουμε έλεγχο από την IAEA των πυρηνικών εγκαταστάσεων που χτυπήθηκαν από την αμερικανική και σιωνιστική στρατιωτική επιχείρηση», συμπλήρωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου σήμερα στην Τεχεράνη.
Από την πλευρά του, ο πρεσβευτής του Ιράν στα Ηνωμένα Εθνη στη Γενεύη Αλί Μπαχρέινι διέψευσε επίσης την ύπαρξη τέτοιας απόφασης. «Είναι πολύ πρόωρο να τεθούν αυτά τα ζητήματα», που ανήκουν στην «επόμενη φάση, σύμφωνα με το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπογράφηκε την περασμένη εβδομάδα», δήλωσε στους δημοσιογράφους. «Οποιαδήποτε πληροφορία επί του θέματος αυτού είναι ανακριβής».
Τον Ιούνιο 2025, κατά τη διάρκεια του πολέμου των 12 ημερών που εκκίνησε με ισραηλινή επίθεση εναντίον του Ιράν, οι Ηνωμένες Πολιτείες βομβάρδισαν τρεις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, του Φορντό, της Νατάνζ και του Ισπαχάν. Τότε ο Ντόναλντ Τραμπ είχε δηλώσει ότι «εξαφάνισε» το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.
Το συγκρότημα της Νατάνζ έγινε εκ νέου στόχος στον πρόσφατο πόλεμο.
Το μέγεθος των ζημιών παραμένει άγνωστο και το Ιράν επικαλείται ζητήματα ασφαλείας για να αρνηθεί την πρόσβαση στις πυρηνικές του εγκαταστάσεις.
Βάσει νομοθεσίας που υιοθετήθηκε από το ιρανικό κοινοβούλιο, το Ιράν ανέστει τον Ιούλιο 2025 κάθε συνεργασία με την Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας. Η Τεχεράνη κατηγόρησε τον οργανισμό του ΟΗΕ ότι δεν καταδίκασε την αμερικανοϊσραηλινή επίθεση.
Το Ιράν συναίνεσε ωστόσο τον Σεπτέμβριο 2025 να υποδεχθεί εκ νέου τους επιθεωρητές, μετά από συμφωνία για νέο πλαίσιο συνεργασίας, και στελέχη του προσωπικού της IAEA έχουν επισκεφθεί τους τελευταίους μήνες το Ιράν, και συγκεκριμένα την πυρηνική εγκατάσταση του Μπουσέρ. Ωστόσο δεν είχαν πρόσβαση στα βομβαρδισμένα τμήματα.
«Ουσιαστικά, δεν υπάρχει επ’ αυτού κανένα σχετικό πρωτόκολλο», επανέλαβε σήμερα ο εκπρόσωπος της ιρανικής διπλωματίας.
